مدیریت شبکه های اجتماعی
به میان آمدن اینترنت باعث شده تا شکل فعالیت کسبوکارها تغییر کند. شاید تا همین چند سال پیش، شرکتها برای نشان دادن نام تجاری خود از تبلیغات بنری و تلویزیونی استفاده میکردند اما امروزه راهکارهای جدیدی برای تبلیغات مطرح میشود.
یکی از همین بسترها شبکههای اجتماعی است که شکل جدیدی از ارتباطات را برایمان تعریف کرده است. ظهور این پلتفرم باعث شده تا کسبوکار ها از این طریق صدای خود را به گوش همه برسانند. طبق تحقیقی که در دانشگاه تگزاس انجام شده است، کاربران بیشتر به برندهایی اعتماد می کنند که از شبکههای اجتماعی بهره می برند.
نکتهی مهمی که برند ها باید به آن توجه کنند این است که برای بهرهگیری از قدرت شبکههای اجتماعی باید برنامهی مشخصی برای استفاده از آنها داشت. یادتان باشد که اگر بدون برنامه ریزی در این مسیر گام بردارید، نام برند شما بدتر صدمه خواهد دید.
هر برندی که برنامه مشخصی برای فعالیت در شبکههای اجتماعی ندارد، بهتر است وارد رسانههای اجتماعی نیز نشود. چون به جای سود بیشتر، ضرر خواهد کرد.
با توجه به حضور بیشتر کسبوکار ها در شبکههای اجتماعی، دیده شدن یک برند نیازمند تعریف سمتی به عنوان مدیر شبکههای اجتماعی میباشد تا وقت و فکر خود را برای فعالیت در این پلتفرم صرف کند.
یادتان باشد که مدیریت شبکه های اجتماعی تنها شامل انتشار چندین پست در طی روز نمیباشد. شما باید تمامی تلاش خود را بکنید تا اعتماد مشتری را به برند خود جلب نمایید. برای همین است که گفته میشود مدیریت شبکه های اجتماعی فعالیت پیچیده و چند وجهی است که به کسب و کار ها کمک می کند تا به اهداف خود برسند.
یک مدیر شبکه های اجتماعی باید مهارت های بسیاری داشته باشد. مهارت هایی مثل استعداد نوشتن، درک قوی از جستجوگر ها، بازاریابی محتوایی، تجربه تبلیغات اجتماعی و روابط اجتماعی بسیار قوی تا بتواند نظر کاربران را جلب نماید.
در تصویر زیر تنها چند مهارتی نشان داده شده است که یک مدیر شبکهی اجتماعی باید برای ارتباط با مشتری داشته باشد. میتوان گفت مدیر رسانههای اجتماعی مثل یک کمدین است؛ باید رفتار مخاطب را شناسایی کرده و پاسخی خوشایندِ کاربر به او بدهد.
مدیریت شبکه های اجتماعی خود را میتوانید به یک سازمان باتجربه و یا یک فرد بسپارید. شاید تا همین چند وقت پیش کسی نمیدانست که مدیریت شبکههای اجتماعی نیز یک شغل محسوب میشود.
مدیریت تمام و کمال شبکه های اجتماعی در کنار سایر روشهای بازاریابی اینترنتی، از جمله کمپینهای تبلیغاتی و ایمیل مارکتینگ باعث خواهد شد تا بتوانید اعتبار خود را در دید کاربر افزایش دهید و به مشتری بالفعل تبدیل نمایید. از این طریق میتوان فهمید مردم در مورد برند شما چه فکری میکنند یا اینکه فعالیتهای داخل سازمان را برایشان شفافسازی کرد.